dijous, 5 d’abril del 2007

El transport ferroviari d’alta velocitat: L’eix del sud-oest d’Europa

En un programa anterior vam presentar l’ERTMS, la Xarxa Transfronterera de Transport europea. Llavors vam enumerar els cinc eixos principals d’aquest sistema que vol potenciar els transports més ecològics al temps que buida el trànsit de mercaderies per carretera. Un d’aquests grans eixos en desenvolupament travessarà el territori català, sobre el qual parlem a continuació.

Malgrat que va començar a principis dels anys 90, la Xarxa Transeuropea de transport encara no ha aconseguit els seus ambiciosos objectius, enfrontat-se, d’una banda, a dificultats de finançament, i per l’altre, a dificultats de coordinació transfronterera. Mentrestant el trànsit a les rutes europees segueix en augment. Tot i així existeixen diferents solucions. Algunes mercaderies que actualment utilitzen la carretera poden ser dirigides cap a altres mitjans de transport menys contaminants com el ferrocarril, les vies navegables o el mar. Això s’anomena transferència modal, d’un mode de transport saturat a un altre menys utilitzat, una solució estimulada fortament per Europa.

En aquest context el ferrocarril el ferrocarril ofereix un bon potencial per alleugerir els principals eixos de carretera. La Unió Europea ha identificat 5 grans eixos ferroviaris fonamentals, però que no avancen tant ràpid com es desitjaria per causes diverses. Un d’ells és el situat al sud-oest d’Europa.

Tres línies d’alta velocitat uniran les grans ciutats de la península ibèrica a la xarxa francesa d’alta velocitat. Lisboa i Oporto es connectaran a Madrid, i a partir de la capital espanyola es dirigiran 2 recorreguts cap a la xarxa francesa. Un pel corredor atlàntic, i un altre pel corredor mediterrani. La millora d’aquestes connexions, que tindran totes l’amplada de via estàndard europea, estimularà el desenvolupament econòmic de les regions que travessi. D’altra banda, permetrà connectar directament França amb l’estat espanyol sense la ruptura de càrrega a causa de la diferent amplada de vies entre les dues xarxes ferroviàries.

Un cop s’hagin realitzat les obres, la capacitat d’aquest eix de passatgers augmentarà de manera considerable. El temps que un ciutadà necessitarà, per exemple, d’anar amb tren des de Barcelona a Madrid passarà de 7 hores a 2 hores i 25 minuts. D’altra banda, el trànsit de mercaderies per ferrocarril en el pas transfronterer amb França pujarà de volum, arribant als 50 milions de tones de mercaderies a l’any.


+ info a la web de Mola TV i a la web de la Comissió Europea