dijous, 19 d’abril del 2007

La CE decideix obrir el mercat dels serveis postals a la competència

L’any 2009, el mercat postal intern hauria d’estar completament obert a la competència, si continua endavant una proposta de la Comissió Europea. A la pràctica, significa la fi dels espais reservats, és a dir, dels monopolis que en l’actualitat a mans dels operadors públics tradicionals, els quals gestionen el correu de menys de 50 grams.

En una època on els correus electrònics prometen immediatesa i comoditat, i on la resta de comunicacions ofereixen cada cop més prestacions i avanços, serveis tradicionals com el de correus s'han de redefinir per adaptar-se a l'actualitat. Avui, com en molts altres àmbits, Europa aposta per la creació d'un mercat comú que acabi amb els monopolis establerts, en la majoria de casos estatals, i que permeti la competència. Una iniciativa de la Comissió persegueix aquest objectiu, que hauria de ser una realitat l'any 2009.

En termes generals, el projecte espera que amb un mercat postal comú el servei universal quedi protegit, els consumidors europeus i les persones de negoci disposin de més opcions, i que un mercat més competitiu millori la qualitat dels serveis. La idea busca per tant situar als consumidors i usuaris en primer lloc, al mateix temps que intenta millorar els serveis, avançar en innovació i en l'eficiència.

El servei universal, com està reflectit en la primera directiva sobre serveis postals, obliga als estats membres a proporcionar un servei de correus d'alta qualitat, amb com a mínim un lliurament o recollida per dia de treball a tots els ciutadans de la Unió. L'última proposta no altera aquest fet, al contrari, afegeix que els serveis siguin més accessibles, per exemple, fent possible enviar o rebre cartes a hores i llocs més convenients com ara establiments locals o gasolineres.

Sobre el servei postal, el Comissari europeu de Serveis i Mercat Intern, Charlie McGreevy, ha expressat la necessitat del seu desenvolupament. Segons el comissari, sense l’obertura els mercats postals serien cada cop menys capaços d’afrontar els reptes de la revolució en comunicacions.


+ info a la web de Mola TV i a la web de la Comissió Europea