dimecres, 11 d’abril del 2007

Els europeus tindran un únic tipus de carnet de conduir

Molts de nosaltres em pensat algun cop d’agafar el cotxe i fer ruta per Europa. Temps enrere el carnet de conduir podria haver estat un element de confusió, amb tantes varietats existents com països integren la Unió Europea. Però qualsevol dubte sobre el reconeixement mutu dels permisos de circulació acabarà el 2012. A partir d’aquell any, tots els estats membres emetran un únic carnet de conduir.

Els conductors de la Unió Europea tindran un model de carnet de conduir únic. El nou carnet, com el que alguns països com l’estat espanyol comencen a distribuir, és de material plàstic i de la mida d’una targeta de crèdit, i substituirà als més de 100 models diferents que coexisteixen en l’actualitat.

L’emissió dels nous permisos serà obligatòria a tots els països a partir del 2012, però els permisos de duració il·limitada avui en vigor, quotidians a països com Alemanya o Bèlgica, seran vàlids fins el 2032. Els objectius perseguits amb el nou carnet únic són combatre les falsificacions, millorar la seguretat vial, potenciar la unificació d’infraccions i suprimir tràmits burocràtics. Tots els estats de la Unió Europea van votar a favor de l’acord, amb l’única abstenció de Gran Bretanya.

La nova normativa es basa en el reconeixement mutu dels permisos de conduir emesos per cada estat de la Unió, i estableix l’obligació de renovacions periòdiques amb exàmens mèdics dels xofers de camions i autocars per incrementar la seguretat viària, mentre que el control dels particulars queda a mans dels estats.

Un dels punts d’homogeneïtzació més importants és el de la renovació dels permisos A i B, per conduir motos i automòbils de fins a 3.500Kgs respectivament. En aquests casos s’haurà de renovar el permís cada 10 anys, amb la possibilitat dels països de poder allargar la validesa fins a 15 anys. El permisos per conduir autocars i camions es renovaran cada 5 anys. D’altra banda, els països europeus intensificaran la seva cooperació per evitar que els conductors als que s’hagi retirat el permís puguin obtenir-ne un de nou a un altre Estat membre.

En el cas del permís B, la nova normativa restringeix l’accés a les motocicletes de gran cilindrada. Caldrà una experiència prèvia de conducció de motor de dos anys i tenir 24 anys en comptes dels 21 actuals. Tot i així, la regulació deixa als estat un marge de discreció ampli.


+ info a la web de Mola TV i a la web de la Comissió Europea