dimecres, 28 de març del 2007

Cap a una xarxa ferroviària transfronterera

La Unió Europea veu en el ferrocarril una bona alternativa per alleugerir el trànsit que satura les carreteres. Per aquesta raó la Unió vol donar un impuls als projectes ferroviaris transeuropeus. De moment hi ha identificats cinc eixos clau, així com un projecte tècnic anomenat ERMTS en les sigles en anglès, i que traduït és el Sistema Europeu de Gestió del Trànsit Ferroviari.

Si volem una Europa competitiva que creï llocs de treball, necessitem que la gent pugui anar d'un lloc a un altre de manera fàcil i ràpida, i sense perjudicar el mediambient. En aquesta premissa s'inspira la Xarxa Transeuropea del Transport, un enorme programa continental que vol connectar les infraestructures de transport nacional per crear una genuïna xarxa transfronterera.

Però mentre aquest objectiu queda lluny d'assolir-se, el trànsit a Europa no para de créixer. La solució passa per substituir el transport de mercaderies per carretera d'avui per d'altres formes de transport menys contaminants, com el ferrocarril o el transport marítim.

Per donar un impuls a aquesta prioritat la Unió Europea ha destinat importants figures públiques al servei dels coordinadors europeus dels eixos ferroviaris en desenvolupament, on el progrés no és prou ràpid per raons diverses. Els nomenaments pretenen involucrar als estats membres perquè busquin junts les solucions als problemes.

En l'actualitat hi ha cinc eixos qualificats de prioritaris en execució per la Unió Europea: Són la línia d'alta velocitat a la Península Ibèrica que enllaçarà amb la francesa; la línia ferroviària entre Lyon i Budapest amb un pas sota els Alps, l'eix entre París, Viena i Bratislava que connectarà amb els nous estats membres, la millora de la línia Bàltica des de Polònia a Finlàndia, i la línia ferroviària al cor d'Europa entre Alemanya i Itàlia.

Però per assegurar una xarxa de transport segura, fiable i interoperable, la Comissió assenyala com a crucial un sisè projecte: L'ERTMS, l'European Rail Traffic Management System. És a dir, el Sistema Europeu de Gestió del Trànsit Ferroviari. En l'actualitat, existeixen trens amb diferents mecanismes de control en una mateixa línia, un problema que s'agreuja ja que la senyalització també varia d'un territori a un altre, al estar pensats a escala nacional. Impulsar l'ERTMS per reconvertir la situació és no només lògic sinó necessari.

La substitució per un model estàndard dels sistemes ferroviaris nacionals, la majoria dels quals quedaran obsolets en els pròxims anys, representa un desafiament industrial essencial. Per facilitar la transició, els fons de finançament s’adequaran, amb especial cura a les zones amb més trànsit.


+ info a la web de Mola TV i a la web de la Comissió Europea